5 manieren om als KMO te verduurzamen die je nog niet kende

Er worden maandelijks tientallen blogs geschreven over manieren om als bedrijf te verduurzamen (en terecht natuurlijk). Ondertussen is de zoveelste tip om je wagenpark elektrisch te maken dus echt wel bij iedereen gekend. Daarom gooien wij het in deze blog over een andere boeg. Online marketeer Rúna ging op zoek naar alternatieve manieren om als bedrijf te verduurzamen. Zo kan jij er als KMO perfect in slagen om met kleine stappen aan je duurzaamheidsscore te werken.

1) Kies groene hosting voor jouw website

Er komt veel kritiek op de voetafdruk van online marketing. Vooral servers die websites hosten, vragen namelijk heel wat elektriciteit om te draaien en te koelen. Dat kan leiden tot een hoge uitstoot van broeikasgassen en zo rechtstreeks bijdragen aan klimaatverandering, vooral als de energie die wordt gebruikt afkomstig is van fossiele brandstoffen.

Online marketeer Rúna: “Een betere manier is om te kiezen voor groene hosting. Niet alleen omdat jouw website dan draait op hernieuwde energie, maar ook omdat dit een belangrijke SEO-factor is voor Google. Bij de ranking van jouw website in de resultaten houdt Google vanaf dit jaar namelijk ook rekening met de milieuvriendelijkheid van jouw website.” Kortom, groene hosting is niet alleen een ethische keuze om de impact op het milieu te verminderen, maar het is ook een slimme zakelijke zet om de online zichtbaarheid en SEO-prestaties van een website te verbeteren.

Ben je niet zeker of jouw hosting wel groen is of ben je op zoek naar meer informatie over de SEO-score van jouw website? Dan helpen onze online matrozen je graag verder.

2) Plant bomen voor je zoekopdrachten met Ecosia

“In tegenstelling tot andere zoekmachines zoals Google, Safari of Bing, neemt Ecosia een duidelijk standpunt in op vlak van duurzaamheid.”, vertelt Rúna. “Elke keer dat je Ecosia gebruikt om iets op te zoeken, genereert deze zoekmachine inkomsten uit advertenties.” Een groot deel van deze inkomsten wordt gebruikt om bomen te planten op verschillende locaties, zoals regenwouden in Zuid-Amerika, herbebossingsprojecten in Afrika en herstel van ecosystemen wereldwijd.

Door simpelweg je dagelijkse zoekopdrachten uit te voeren met Ecosia, draag je dus al bij aan het creëren van een groenere en gezondere planeet. Het is een kleine moeite met een enorme impact.

3) Organiseer regelmatig een digital cleanup met je collega’s

Eén van Rúna’s favoriete manieren om te verduurzamen is om regelmatig een digital cleanup te organiseren. Op 16 maart maakten we bij Media-Architect onze interne cloud schoon. In totaal konden we 222 MB aan onnodige bestanden verwijderen. Dat lijkt misschien weinig, maar die kleine inspanning komt overeen met:

  • 0,44 ton CO2 per jaar
  • 22 bomen een jaar laten groeien
  • 2664 km met een dieselwagen rijden
  • 3 vluchten van Amsterdam naar Parijs

 

Door af en toe zo’n digital cleanup te organiseren voorkomen we dus dat er extra energie nodig is om bestanden die niet meer gebruikt worden te bewaren.

4) Gedaan met standaard relatiegeschenken, geef een boom cadeau

Waarom zou je je klanten en partners nog een standaard relatiegeschenk geven als je ze iets kunt geven dat de planeet helpt? Voor ons 8-jarig bestaan trakteerden wij onze zaakvoerders op 8 vers aangeplante bomen. Het was het ideale geschenk dat symbool stond voor de zuurstof en de creatieve ideeën van de komende jaren.

Het schenken van een boom als relatiegeschenk is niet alleen een milieuvriendelijke keuze, maar het is ook een symbolische daad van groei, leven en duurzaamheid. Bovendien laat het zien dat jouw bedrijf zich inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en het welzijn van de planeet.

5) Kies voor duurzame partners

Wanneer je in zee gaat met een ander bedrijf, is het belangrijk om niet alleen te kijken naar de korte termijn voordelen, maar ook naar de langetermijneffecten op het milieu en de samenleving. Rúna vertelt “Door te kiezen voor duurzame partners, kun je een positieve impact hebben op de wereld en tegelijkertijd de reputatie en het imago van je bedrijf verbeteren. Als communicatiebureau vinden wij het bijvoorbeeld belangrijk om samen te werken met een drukkerij die 100% CO2-neutraal is en werkt met gerecycleerd papier.”

In elke sector is het mogelijk om met duurzame partners te werken, hoe creatief je ook moet zijn. Doe dus zeker voldoende research voor je een nieuw partnerschap aangaat. Het zou jou en de natuur op lange termijn heel wat voordelen kunnen opleveren.

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder