Artificiële intelligentie in de grafische vormgeving

Zonder dat we het weten, maken we meerdere keren per dag gebruik van artificiële intelligentie (AI). Denk bijvoorbeeld maar aan de suggesties die je via artificiële intelligentie krijgt op Spotify of Netflix. Of de chatbots op grote websites waar je zonder problemen al je vragen aan kan stellen. Van complexe algoritmes die suggesties maken op basis van eerder gedrag tot tools om je te helpen bij dagelijkse taken. We staan nog maar aan het begin van de vele toepassingen die AI zal bieden.

Als Antwerps communicatiebureau met een hart voor KMO’s verdiepen we ons maar al te graag in de mogelijkheden van deze nieuwe technologieën. Ons team is dan ook proactief bezig met het inlezen en toepassen van deze nieuwigheden. We vinden het belangrijk om te weten hoe deze designtools op basis van artificiële intelligentie een meerwaarde kunnen bieden voor onze KMO-klanten. In deze blog geven we je graag een overzicht.

Generatieve tools: wat, hoe en welk?

Een van de belangrijkste benodigdheden voor een designer is natuurlijk het beeld. Een mooie poster, een interessante flyer, een overtuigende video, … Om ze te creëren, hebben designers beelden van een hoge kwaliteit nodig. Dankzij AI zijn we in een tijdperk gekomen waarbij ze nu zelf een beeld kunnen genereren. De bekendste zijn DALL-E, Midjourney en Stable Diffusion. In deze tools moet je de inhoud, stijl, kleuren,… beschrijven in een kleine opdracht, in vakjargon een prompt genoemd. Dan is het simpelweg een tiental seconden wachten en de tool creëert verschillende versies van het beeld dat je zoekt.

Hoe gebruiken onze designers grafische AI-tools voor jouw communicatie?

Ons grafisch eiland maakt vaak gebruik van Adobe Firefly, de ingebouwde AI in de Adobe software. De meeste klanten zijn op zoek naar specifieke beelden voor hun campagnes. Daarom gebruikt ons design team deze tool vooral voor het selecteren, invullen en herschikken van verschillende componenten in een reeds bestaand basisbeeld.

Voor onze klant, Thermen Katara, kregen onze designers de opdracht om een beeld te creëren voor Sinterklaas. Hiervoor kregen ze de foto van een paar Katara slippers aangeleverd, maar de wortel voor zijn paard moest nog toegevoegd worden. Dankzij Adobe Firefly hoeven ze hiervoor niet meer uren te prutsen in Photoshop, maar kunnen ze in één klik het beeld laten aanpassen. Omdat deze taken nu geautomatiseerd worden, houden onze designers meer tijd over voor grote creatieve beslissingen. Al is het natuurlijk niet uitgesloten dat ze een paar prompts moeten invoeren om tot het gewenste resultaat te komen en het gegenereerde beeld nog wat moeten tweaken.

Merk hoe de kleur, scherptediepte en schaduwen aangepast wordt. Merk ook hoe niet alle wortels even geslaagd zijn.

Ook voor Bosmans Slaapcomfort, een klant uit de interieur en lifestyle sector, was Adobe Firefly al een meerwaarde. Het campagnebeeld waarmee we mensen warm wouden maken voor de bed- en badlinnenmaand was weinig aangekleed en daardoor minder sfeervol. Met een touch of AI magic konden we uiteindelijk afkloppen op een stralend beeld dat volledig in lijn ligt met de familiale waarden van Bosmans Slaapcomfort.

Andere toepassingen van AI in de designwereld

Uiteraard gaan de mogelijkheden van AI nog veel verder dan hierboven al opgesomd. In 2023 kwam Illustrator met een nieuwe update waardoor je nu ook beelden van verhoogde kwaliteit kan genereren. Ook audio en video volgen de AI-trend. Het herkennen van stemmen, het automatisch ondertitelen van gesproken zinnen en het optimaliseren van de videokwaliteit is allemaal mogelijk met de ingebouwde AI-tools van Adobe. En het gaat zelfs verder dan dat, met veed.io kan je de gesproken tekst in een video meteen laten vertalen in geschreven ondertitels in de juiste taal. HeyGen kan al het voorgaande zelfs combineren.

Zo konden we voor Thermen Katara een video creëren die de tekst in verschillende talen vertaalde en de monden en stemmen op die manier nabootste dat het leek alsof de sprekers echt die talen spraken. Aangezien AI zichzelf kan trainen, belooft dat dus veel goeds voor de toekomst.

Zullen deze tools binnenkort alle menselijke designers vervangen?

Hoewel de mogelijkheden wel impressionant zijn en vooral tijdbesparend werken, zitten we nog lang niet op het punt dat je met één prompt een volledig afgewerkte flyer of social post kan maken. Je kan de tools eerder vergelijken met een rekenmachine die het rekenwerk voor je uitvoert. Zelf zal je echter nog altijd de juiste formules moeten ingeven om het vraagstuk op te lossen. Daarbovenop zijn de AI gegenereerde beelden (voorlopig) nog vaak te onderscheiden van echte foto’s of illustraties, vooral als er tekst, handen of gezichten op staan. Het juist kunnen toepassen van de mogelijkheden en het schrijven van efficiënte prompts zal dus een begeerde vaardigheid worden voor designers.

Een vraagstuk dat momenteel ook heel hoog op de agenda van rechters en advocaten staat, zijn de rechten van deze beelden. Op dit moment is de Europese Unie bezig met het opstellen van een Artificial Intelligence Act*. Die zal de komende maanden meer duidelijkheid moeten scheppen over het gebruik van AI in teksten en beelden. Omdat de Adobe software die onze designers gebruiken getraind is met eigen stockbeelden, blijft de AI-gegenereerde content met het Adobe pakket wel nog steeds vrij te gebruiken door Adobe gebruikers. Op die manier schenden we dus geen rechten van fotografen, digital artists of stemacteurs. Uiteraard volgen we de wetgeving wel van dichtbij op.

*https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20230601STO93804/eu-ai-act-first-regulation-on-artificial-intelligence
https://www.ewi-vlaanderen.be/nieuws/akkoord-over-europese-wetgeving-artificiele-intelligentie

Wil je graag meer weten over grafische vormgeving en vraag je jezelf af wat de mogelijkheden zijn voor jouw KMO? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder