26/04/2023
Bezoekersdata in GA4: een andere manier van meten
Er verandert heel veel op korte tijd in de online datawereld. Omdat we het belangrijk vinden om jullie op de hoogte te houden van de grootste veranderingen, leggen we in deze blog uit wat Google Analytics 4 (GA4) juist is, waarom deze analysetool zo belangrijk wordt en wat de verschillen zijn met de oude analysetool genaamd Google Universal Analytics (UA). Contacteer ons voor meer informatie over GA4 Universal Analytics, de ‘oude’ versie van Google Analytics, was vooral gebaseerd op hits en sessies van bezoekers. Hits waren daar paginaweergaven, downloads, bounces, … Die data kwam voort uit browser- en cookie-instellingen. Omdat veel browsers echter geen third-party cookies meer ondersteunen en een groot aantal mensen die cookies niet langer zomaar accepteert, gaat er veel data verloren. Grote browsers zoals Firefox, Edge en Safari ondersteunen trouwens al geen third-party cookies* meer en ook Chrome plant hier in 2024 mee te stoppen. Google Analytics 4 (GA4), de nieuwe versie van Google Analytics, werkt op een andere manier en maakt gebruik van nieuwe metrics. Alles wordt nu gemeten op basis van events en de activiteit en betrokkenheid van bezoekers. Omdat de manier van meten helemaal anders is, kan je de meeste resultaten helaas niet meer vergelijken met de Google Universal data. Het aantal bezoekers (gebruikers genoemd) vind je nog wel terug in je dashboard, maar dat wordt dus op een andere manier gemeten. Alle bezoekers die de cookies weigeren, kunnen niet meer gemeten worden en daardoor zal het aantal bezoekers in de rapportage dalen. Waar we er vroeger naar streefden om lage bounce rates te halen op belangrijke landingspagina’s, werken we nu met een andere statistiek. Het bouncepercentage werd in de oude Universal Analytics gebruikt om bezoekers in kaart te brengen die geen significant bezoek brachten aan je website (de website meteen verlaten of maar 1 pagina bekijken). Deze metric bestaat echter niet meer in GA4. De nieuwe Google Analytics tool rapporteert nu het ‘engagement’. Dit wil zeggen dat er voor een bezoeker pas een sessie of engagement wordt geteld als die bezoeker minstens aan één van volgende voorwaarden voldoet: In GA4 kijken we dus vooral naar de betrokkenheid van een bezoeker op een website, en dus naar de acties die een bezoeker onderneemt op de website. GA4 voorziet standaard een aantal ingebouwde gebeurtenissen of acties, maar een conversie stel je als online marketeer zelf in op basis van de doelen van de website voor de klant in kwestie. Aangezien data op een heel andere manier wordt bijgehouden in GA4, is het vergelijken van bezoekersverkeer één-op-één niet mogelijk. Sommige gegevens zijn hetzelfde gebleven (sessies, events, …), maar de dataverzameling is wel veranderd. Aangezien UA niet in lijn met de GDPR-wetgeving was (en daardoor verboden in Frankrijk, Oostenrijk, …), heeft Google grondige wijzigingen moeten doorvoeren in de manier waarop data (uit cookies) van bezoekers verzameld werd. Schrik niet als je opeens een daling in het aantal bezoekers opmerkt. Voor de GDPR-wetgeving hadden veel websites niet eens cookies. Elke bezoeker werd dus mee geteld. Vandaag de dag moet een bezoeker cookies aanvaarden om inzicht te geven in zijn/haar activiteit op de website. Als een bezoeker die jouw website binnenkomt, dus cookies weigert te aanvaarden, zullen we er ook geen verkeer van op je website zien. Stel dat 40% van je bezoekers cookies weigert, dan zal je tot 40% minder verkeer kunnen meten vergeleken met dezelfde periode in een pre-cookie jaar!Wat zijn nu de belangrijkste meetverschillen tussen UA & GA4 en welk effect heeft dat op de bezoekersgegevens van jouw website?
Data driven: activiteit van bezoekers is belangrijker
Exit bounce rates, enter engagement rate
GA4 data vergelijken met oude UA? Iets met appelen en peren
Impact GDPR-data op privacy wetgeving