Waarom moet je op je eigen merknaam adverteren op Google?

Als je een bedrijf hebt met een eigen website of webshop wil je graag dat die bovenaan in de zoekresultaten van zoekmachines komt. Op lange termijn raden we onze klanten dan ook altijd aan om hun website of webshop zo SEO-proof mogelijk te maken. Dat houdt in dat je aan search engine optimization doet en kleine (niet-betalende) aanpassingen doorvoert op je website. Je kan bijvoorbeeld populaire zoekwoorden toevoegen aan je teksten zodat zoekmachines zoals Google jouw website beter kunnen indexeren en weten wat er exact op staat.

Hoewel search engine optimization (SEO) zeer effectief is, is het wel eerder een werk van lange adem. Het duurt namelijk al snel zes maanden voordat een zoekmachine je aanpassingen indexeert of opslaat. Een quick win waarbij mensen jouw merknaam wel meteen bovenaan zien verschijnen in zoekmachines, is het opzetten van een betalende branded search campagne. In deze blog bespreken we alle voordelen van zo’n campagne.

Wat is een branded search campagne?

Een branded search campagne op Google is een advertentiecampagne waarbij je als adverteerder biedt op je eigen bedrijfsnaam of merknaam en mogelijke varianten daarvan. Door deze woorden in te stellen als zoekwoorden kan je je zichtbaarheid verhogen en het verkeer naar je website vergroten. Op deze manier bereik je namelijk alle mensen die specifiek zoeken naar de merknaam van je bedrijf. Zo heb je meer kans dat jouw website bovenaan komt en potentiële klanten niet doorklikken naar de website van een concurrent omdat je te moeilijk gevonden wordt.

Wat zijn de voordelen van een branded search campagne?

Het bieden op branded zoekwoorden heeft veel voordelen:

  • Het biedt controle over de zichtbaarheid van je merk in de zoekresultaten, zelfs als je organisch al goed scoort. 
  • Het kan je helpen om potentiële klanten naar specifieke pagina’s van je website te leiden, zoals productpagina’s of de contactpagina, wat de kans op conversies of waardevolle acties vergroot. Een voorbeeld van een conversie is een bestelling van één van je producten.
  • Bovendien kunnen branded search campagnes nuttig zijn om je concurrenten voor te zijn die mogelijks ook bieden op jouw merknaam.
  • Hoewel dit een betalende manier is om je merk te promoten, is het wel belangrijk om op te merken dat branded search campagnes vaak een hogere klikfrequentie en doorklikratio hebben dan non-branded search campagnes (waarbij de merknaam dus niet in de zoektermen zit). Dat komt omdat gebruikers die jouw merknaam ingeven in een zoekmachine vaak actief op zoek zijn naar jouw specifieke merk. Bijgevolg zijn de kosten per klik (CPC) voor branded zoekwoorden dus een pak lager dan voor niet-branded zoekwoorden. 
  • De hoge scores op jouw branded search campagnes dragen natuurlijk ook bij aan de kwaliteit en geloofwaardigheid van jou als adverteerder. Google merkt die scores op en dat komt de algemene kwaliteitsscore van jouw Google Ads account alleen maar ten goede. Hierdoor kan je in een bieding op hetzelfde zoekwoord winnen van een concurrent die een minder goede kwaliteitsscore heeft.

Schakel onze online matrozen in voor jouw branded search campagnes

Over het algemeen kan een branded search campagne dus zeker helpen om je merkbekendheid te vergroten, verkeer naar je website te stimuleren en potentiële klanten naar specifieke pagina’s op je website te leiden. Het is een kostenefficiënte manier om snel bovenaan de zoekmachines te verschijnen en de concurrentie die op jouw merknaam adverteert voor te zijn. Vergeet wel niet dat je website ook organisch in orde moet zijn en investeer dus zeker ook in de nodige SEO-optimalisaties.

Heb je hulp nodig bij jouw communicatiestrategie of weet je niet hoe je jouw (online) campagnes nog meer kan optimaliseren? Contacteer ons dan zodat we kunnen bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder