CUSTOMER CASE – Bakkerij Wouters

Al meer dan 20 jaar verwennen de bakkers van Bakkerij Wouters met veel liefde de smaakpapillen van alle inwoners van (Noord-)Antwerpen. Vanuit hun ambachtelijke grootbakkerij in Kalmthout voorziet deze bakkerij maar liefst 14 filialen en een groot aantal B2B-klanten zoals rusthuizen en ziekenhuizen van heerlijk brood en verse patisserie. Aan de hand van een strategisch communicatieplan en de juiste expertise waagde Bakkerij Wouters in 2020 de sprong naar de 21ste eeuw. Wij hielpen hen bij de realisatie van een nieuwe website met geïntegreerd ERP-systeem en een consistente communicatie, zowel in hun bakkerijen als online.

Ambachtelijke communicatie op maat

Drie jaar geleden kwam Bakkerij Wouters bij Media-Architect aan boord. Tijdens een kick-offmeeting konden we samen de uitdaging definiëren: “Hoe kunnen we de on- en offline positie van Bakkerij versterken zonder af te wijken van de persoonlijke en ambachtelijke aanpak van de bakkerij?”. Het doel was vooral om de branding consistenter te maken en zo de merkbekendheid te versterken. Ook de realisatie van een online platform was van groot belang om de B2B-bestellingen gestroomlijnder te laten binnenkomen. In nauwe samenwerking smeedden we een strategisch communicatieplan met langetermijnvisie. Ons hoofddoel? Merkbekendheid opbouwen en on- en offline verkoop aanmoedigen.

Broodnodige touchpoints

Om ervoor te zorgen dat alle online en offline inspanningen samenvloeiden in een sterk geheel werd er in de beginfase van de samenwerking meteen voor een consistente huisstijl werd gekozen. Het bestaand logo werd overal doorgetrokken op consistente wijze en er werden templates uitgewerkt voor onder meer POS-materiaal en de sociale mediaprofielen van alle 14 filialen.

Het geheime communicatierecept van deze klant? De contactmomenten voor de klant zo waardevol en efficiënt mogelijk maken, zodat ze zo snel mogelijk van hun dagelijks brood kunnen genieten. Vooral voor de B2B-klanten was het belangrijk om makkelijk bestellingen te kunnen plaatsen via een online platform. Om dit proces ook voor B2C-klanten te versimpelen testten we het bestelproces eerst met een B2C-webshop. Onder het motto ‘skip the line & bestel online’ werden lange wachtrijen vermeden en kon een nieuw publiek worden aangesproken. Bovendien werd er gelijktijdig een spaarprogramma gelanceerd waarbij klanten punten kunnen sparen.

Aan de hand van hun jaarlijks terugkerende thema-assortimenten zoals Pasen, Moederdag of eindejaar lanceren we jaarlijks extra campagnes en stimuleren we klanten om extra punten te sparen bij hun aankoop. Alle communicatie hierrond wordt de wereld in gestuurd met een aangepast Bakkerij Wouters logo.

Benieuwd naar meer? Lees dan de realisatie op de website.

Reclamebureau_Media-Architect Blog Bakkerij Wouters Customer Case Spaarkaart
Reclamebureau_Media-Architect_Blog_Bakkerij_Wouters_Customer_Case_Bestellingen
Reclamebureau_Media-Architect_Blog_Bakkerij_Wouters_Customer_Case_Websitebezoekers

Smaakvolle resultaten

Met een sterke focus op eigen kanalen, zoals de website, sociale media en e-mailnieuwsbrieven, creëerden we heel wat touchpoints voor zowel nieuwe als vaste klanten. Een uitgekiend mediaplan zorgde daarbovenop voor een groeiende, duurzame en warme communicatie. Volgende kanalen vormen nog steeds de belangrijkste ingrediënten:

  • Sociale media (Facebook) met een mix van organische content en gerichte advertenties.
  • Creatie en verspreiding van nieuwsbrieven.
  • SEA-campagnes op Google voor doelgerichte zichtbaarheid.
  • SEO-optimalisaties voor blijvende impact.
  • Een eigen website die ook dienst doet als bestelplatform.
  • Fotoshoots en videoproducties, want het oog wil ook wat.
  • De Krokante Gazet: een eigen magazine dat 2 keer per jaar wordt meegegeven aan de klanten.
  • Kleurpotloden en kleurplaten voor de kleine snoepers in de winkel.
  • De realisatie van een op maat gemaakte klantenkaart in de vorm van een handige shopping coin.

De cijfers spreken voor zich: het afgelopen jaar zagen we dat 56% meer mensen zich hadden geregistreerd voor een spaarkaart in vergelijking met vorig jaar. Ook het aantal bestellingen steeg opmerkelijk met 26%. Deze mooie cijfers benadrukken opnieuw de kracht van een digitale transformatie en de groeiende betrokkenheid van de gemeenschap bij Bakkerij Wouters. Het is een smakelijke bevestiging dat een strategische benadering met wat extra digitale kruiden een kmo op verschillende vlakken kunnen laten groeien.

Zelf de kracht van Media-Architect ervaren?

Nood aan een doordachte communicatiestrategie die zijn vruchten afwerpt? Contacteer ons, ook met jou denken we graag mee en houden we met plezier een kick-offmeeting. De start van een gezamenlijk succesverhaal.

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder