CUSTOMER CASE – Best Carwash

In 2020 besloot ondernemer Matthias Van Gael ons team in te schakelen voor de lancering van zijn nieuwe onderneming: Best Carwash, een energiezuinige carwash in Zaventem. Projectmanager Lore benadrukt dat onze samenwerking met deze klant uniek is, gezien het bedrijf nog niet operationeel was toen wij werden ingeschakeld. “We waren vanaf het prille begin betrokken bij de lancering van Best Carwash. Onze designers zijn gestart met een stevige basis te leggen voor een éénduidig communicatieplan: het brandbook. Beginnend met een logo en kleurbepaling ontwierpen we de volledige branding. Tot gevelreclame en de volledige signalisatie in de carwash zelf. Tijdens een kick-off leverden we bovendien strategische inzichten die hielpen bij de uitrol van de verdere on- en offline communicatie”, legt Lore uit. “Op deze manier kon Matthias zijn ideeën vanaf het begin tastbaar maken en zo op een succesvolle manier zijn nieuwe carwash openen.”

Fase 1: Let’s spread the word

In december 2020 opende de carwash voor het eerst voor het grote publiek. Het was meteen duidelijk wat het eerste communicatiedoel was: iedereen uit de directe omgeving van Zaventem laten weten dat er een nieuwe én ecologische carwash was geopend. Nu de volledige branding op punt stond en ook de carwash zelf volledig was ingericht, werden de eerste communicatiedragers gelanceerd. De website ging live en de grote massa werd aangesproken via radiocampagnes, lokale buscampagnes en billboards.

Niet alleen de vorm van de communicatie was belangrijk, ook over de inhoud werd in deze eerste fase goed nagedacht. Projectmanager Lore: “Om ervoor te zorgen dat onze communicatie bleef hangen bij het grote B2C-publiek, lanceerden we een Best Carwash mascotte genaamd Bestie. Bestie wordt afgebeeld als een groen blaadje, het symbool voor deze ecologische carwash. Door Bestie een eigen stem te geven in radiocampagnes en video’s kwam deze personificatie tot leven en ontstond een eerste aanknopingspunt voor de verdere communicatie. In deze fase werd bovendien strategisch nagedacht over hoe we van de bezoekers wederkerende, loyale klanten konden maken. We lanceerden een klantenkaart onder de naam ‘BestPas’ met tal val voordelen.”

Fase 2: Let’s keep them coming

Nadat de communicatie over de opening van Best Carwash afgerond was, bleef het belangrijk om de meerwaarde te blijven benadrukken naar het doelpubliek. We splitsten de belanghebbenden op in twee doelgroepen:

  • B2C-communicatie: Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat het niet regelmatig wassen van je auto kan leiden tot aanzienlijke slijtage aan je carrosserie. Het was dus belangrijk deze boodschap te blijven verspreiden op kanalen zoals Google, Facebook en Instagram en ook op hun eigen website. Al deze communicatie blijft verlopen via mascotte Bestie.
  • B2B-communicatie: Best Carwash is gunstig gelegen in het midden van een industriegebied. Ideaal om bedrijfswagens te laten wassen. Via verschillende online kanalen zijn we de BestPas voor bedrijven blijven promoten: website, Google en LinkedIn. Gezien het doelpubliek, wordt hier niet gecommuniceerd vanuit de Bestie.

 

Benieuwd wat we concreet allemaal gerealiseerd hebben voor Best Carwash? Lees dan onze realisatie op de website.

Meten is weten

Zowel tijdens de eerste als de tweede fase van de communicatiestrategie was het belangrijk om de resultaten van onze communicatie-inspanning te evalueren en bij te sturen waar nodig. Soms moesten we daardoor een versnelling hoger schakelen of even wat creativiteit bijtanken. Omdat het hoofddoel altijd hetzelfde bleef (zoveel mogelijk mensen naar Best Carwash krijgen) evalueerden we twee belangrijke parameters: aantal BestPassen en aantal routebeschrijvingen.

Lore concludeert dat onze strategie alvast zijn vruchten afwierp. “Hoewel we hopen dat we samen nog een creatieve weg kunnen afleggen, zijn we wel al heel tevreden met de mooie cijfers die we op dit moment zien.” De laatste 6 maanden werd er zo’n 10 329 keer via Google gezocht naar snelste route naar Best Carwash en sinds de opening van Best Carwash werden er al meer dan 500 BestPassen aangevraagd. De basis voor de verdere communicatie is dus zeker en vast gelegd.

Zelf de kracht van Media-Architect ervaren?

Nood aan een doordachte communicatiestrategie die zijn vruchten afwerpt? Contacteer ons, ook met jou denken we graag mee en houden we met plezier een kick-offmeeting. De start van een gezamenlijk succesverhaal.

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder