26/09/2023
CUSTOMER CASE – Mintjens: Belgische Meubelmakers
Al meer dan 60 jaar is Mintjens een toonaangevende meubelmaker gevestigd in Westmalle. Wat begon als een familiebedrijf met een sterke focus op B2B-klanten, transformeerde zich onlangs in een bloeiende B2C-meubelverkoper. De toewijding van deze Belgische meubelmakers gaat ver boven de standaard. Ze vervaardigen duurzaam verantwoorde meubelstukken die naadloos aansluiten bij de levensstijl en behoeften van hun klanten. Dat vormt dan ook meteen het hart van hun missie.
Het hout dat deze meubelmakers gebruiken voor hun meubelen komt uit eigen bossen in Westmalle. Het team van Mintjens behandelt en verwerkt dit hout na de oogst op een duurzame manier zodat het lang meegaat. Elk project wordt van A tot Z begeleid door één van de medewerkers en wordt tot in de puntjes uitgewerkt op jouw maat en die van de natuur. Onze bijdrage? Deze gepassioneerde meubelmakers lokaal verankeren.
EEN GEÏNTEGREERDE AANPAK
Onze samenwerking met Mintjens ging van start in januari 2023. Na een strategische kick-offmeeting vormden we de basis van de nieuwe communicatiestrategie met een herziening van het brandbook, een website-audit en de opmaak van een jaarplan.
Om Mintjens als lokaal merk te versterken en hun boodschap tot bij de juiste doelgroep te brengen, ontwikkelden we een uitgebreid mediaplan. Zowel online als offline middelen worden ingezet om het merk te promoten. Hierbij worden social media, zoekmachinemarketing, busreclame, online nieuwssites en
FLEXIBILITEIT LEIDT TOT MEETBARE RESULTATEN
Tijdens onze samenwerking zal flexibiliteit altijd centraal staan. Toen Mintjens na twee campagneperiodes enkele zaken wilde wijzigen aan hun bedrijfsstrategie en het oorspronkelijke communicatieplan, staken we de koppen bij elkaar. De opening van een extra showroom in Rumst en de beslissing om een kortingsactie te lanceren gaf ons de mogelijkheid om onze strategie te finetunen met enkele extra uitgangspunten. We keerden terug naar de kern van het bedrijf en bekeken van daaruit samen welke mogelijke on- en offline optimalisaties we konden doorvoeren. Op basis van een grondige audit en onderzoek stelden we een vernieuwd plan voor dat beter past bij de nieuwe bedrijfsstrategie van Mintjens en meer aan hun wensen voldoet. Deze nieuwe positionering vertaalt zich niet alleen in een nieuwe mediamix, maar ook in een nieuwe communicatiestructuur. Zo legden we vier categorieën vast waarop elke campagne moet kunnen inhaken:
- actiecampagnes (showroomdeals, beurscondities)
- eventcampagnes (opening van een nieuwe showroom)
- duurzaamheidscampagnes (het groene verhaal van Mintjens als centraal punt)
- always on campagnes
Elke categorie kreeg zijn eigen visuele uitwerking die we nu doortrekken op alle kanalen. De experts bij Mintjens treden hierin op de voorgrond.



Het harde werk werpt zijn vruchten af. De merknaam Mintjens gaat in stijgende lijn in de zoekresultaten van Google en hun online prestatiecijfers vertonen een duidelijke groei. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het aantal bezoekers gestegen met 7%, terwijl het totaal gespendeerde budget is gedaald met 35%. Daarbovenop groeide het aantal bezoekers op de verschillende kanalen aanzienlijk en zien we een mooie daling in de kost per klik op Google Ads en Social Ads. Deze positieve trends bevestigen dat Mintjens op de juiste weg is om haar doelen te bereiken.
Zelf de kracht van Media-Architect ervaren?
Nood aan een doordachte communicatiestrategie die zijn vruchten afwerpt? Contacteer ons, ook met jou denken we graag mee en houden we met plezier een kick-offmeeting. De start van een gezamenlijk succesverhaal.