CUSTOMER CASE – Stad Antwerpen

Onze samenwerking met Stad Antwerpen begon in 2022 als resultaat van een aanbesteding. Tot 2026 kunnen de medewerkers van de Stad Antwerpen en alle betrokken stadsdiensten beroep doen op ons strategisch advies op vlak van media-aankoop. Sinds de start van ons raamcontract werkten we al een 30-tal campagnes uit, en ook voor de dienst Ondernemen in Antwerpen bedachten we een succesvolle langetermijnstrategie. Op onze website lees je hoe ons partnership begon.

Ons badhuis als thuisbasis voor de Stad Antwerpen

Hoewel Stad Antwerpen eerder een buitenbeentje is in ons KMO-plaatje, sluit dit partnership mooi aan bij de lokale verankering waarvoor Media-Architect staat. Communicatie voor de stad, vanuit de stad. Hierdoor voelen we ons als een vis in het water en kunnen we een duidelijke adviserende en uitvoerende rol aannemen voor alle Antwerpse diensten.

Binnen het bestaande raamcontract kan Stad Antwerpen ons inschakelen voor online en offline media-aankoop. Op basis van een briefing formuleren wij een strategisch advies: welke media kunnen ingezet worden om de campagnedoelstellingen te bereiken? Welke concrete mediaplanning sluit hierbij aan? En hoe moet het campagnemateriaal opgemaakt worden voor de meeste impact?

De voorbije twee jaar schakelde Stad Antwerpen ons in voor een brede waaier aan campagnes: van aankondigingen over omgevingsvergunningen tot het promoten van specifieke diensten zoals asbestverwijdering. Van het ondersteunen van nieuwe projecten zoals The Box, tot het werven van monitoren voor speelpleinwerking.

Reclamebureau_Media-Architect_Blog_Stad_Antwerpen_Samenwerking_2022
Reclamebureau_Media-Architect_Blog_Stad_Antwerpen_Logo
Reclamebureau_Media-Architect_Blog_Stad_Antwerpen_Piekcampagnes

Ondernemen in Antwerpen: een strategisch verhaal

Sinds de start van deze samenwerking in 2022 kregen we vanuit ‘Ondernemen in Antwerpen’ regelmatig de vraag om online campagnes naar de Antwerpse ondernemer op te zetten. Zo zetten we online piekcampagnes in om gedurende een tweetal weken de Antwerpse ondernemer te bereiken. Deze korte impulsen zetten tijdens de campagneperiode één specifieke boodschap in de kijker, bijvoorbeeld het bedrijfsconcept van The Box dat zijn intrede in Antwerpen maakte en zo ondernemers de mogelijkheid biedt om een fysiek winkelpand te testen.

Het hoofddoel werd echter nooit in de verf gezet: Ondernemen in Antwerpen positioneren als dé dienstverlener voor de Antwerpse ondernemer. We besloten de rollen om te draaien en deze aanpak in vraag te stellen: waarom telkens kortstondig inzetten op bepaalde thema’s in de vorm van piekcampagnes en niet op lange termijn werken aan dit overkoepelend objectief?

Deze vraag zette een strategische kick-off in gang, wat de Stad de ruimte gaf om een stap terug te nemen en de focus te bepalen voor de langetermijnvisie van ‘Ondernemen in Antwerpen’. Tijdens deze kick-off werd – net zoals we het voor KMO’s aanpakken – alles op tafel gegooid: positionering, doelstellingen, de huidige mediamix, toekomstvisie, … Hiermee werd een strategisch plan van aanpak geformuleerd die een shift in de online aanpak meebracht.

Een always-on campagne – een doorlopende campagne die op naamsbekendheid inwerkt – moet ondernemeninantwerpen.be positioneren als het go-to platform voor de Antwerpse ondernemer. Dankzij “de Support van ‘t Stad” moet elke ondernemer uit het Antwerpse de nodige info vinden via deze website.

En de piekcampagnes? Die blijven, maar worden telkens ingehaakt op deze always-on campagne gedurende een maand. Dankzij de langdurig lopende always-on campagne verzamelt Stad Antwerpen waardevolle gebruikersdata, die op hun beurt gebruikt worden voor de opzet van kortere piekcampagnes. Op die manier wordt de verzamelde data sneller en efficiënter benut en versterken de verschillende campagnes elkaar voor betere prestaties en gerichtere targeting.

Het resultaat van deze aanpak?

Reclamebureau_Media-Architect_Campagne_Antwerpen
Reclamebureau_Media-Architect_Blog_Stad_Antwerpen_Aantal_Kliks_Kwartaal
Reclamebureau_Media-Architect_Blog_Stad_Antwerpen_Gemiddelde_Sessieduur
Reclamebureau_Media-Architect_Blog_Stad_Antwerpen_Stijging_Bezoekers

Zelf de kracht van Media-Architect ervaren?

Nood aan een doordachte communicatiestrategie die zijn vruchten afwerpt? Contacteer ons, ook met jou denken we graag mee en houden we met plezier een kick-offmeeting. De start van een gezamenlijk succesverhaal.

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder