23/10/2023
De cookieless future: wat is het en welke impact heeft het op jouw kmo?
In 2024 staat de digitale wereld voor een ingrijpende verandering: het tijdperk van de ‘cookieless future’ breekt aan. Maar wat betekent dit precies en waarom gebeurt het? En belangrijker nog, welk effect zal deze verandering op kmo’s hebben en hoe bereid je je bedrijf hier best op voor? Ons team staat klaar om je te begeleiden bij deze impactvolle overgang.

Wat zijn cookies?
Laat ons beginnen bij het begin. In online marketingtermen zijn cookies niet de lekkere gebakjes die je kan opeten, maar kleine gegevensfragmenten die door een website op de computer, tablet of smartphone van een gebruiker worden geplaatst. Deze gegevensfragmenten bevatten informatie over de online activiteiten van je websitebezoekers (zoals bezochte webpagina’s, taalvoorkeuren en items in winkelwagen) en worden gedeeld met de personen die deze fragmenten hebben aangemaakt.
Het zijn vooral adverteerders en (online) marketeers die gebruikmaken van ‘cookies’. Cookies zijn namelijk heel handig om de bezoekers van je website te volgen en te kijken welke specifieke acties zij ondernemen (zoals een reservatie maken, een brochure downloaden). Die informatie kan je op een later moment dan gebruiken om de online marketingstrategie te optimaliseren aan de hand van:
- Retargeting of het opnieuw aanspreken van je websitebezoekers met gerichte online advertenties;
- Diversificatie of het onderscheiden van de bezoekers die je website al eens eerder bezocht hebben en bezoekers die voor het eerst naar je website surfen;
- Een user interface op maat door gebruik te maken van de verzamelde informatie over de interesses en voorkeuren van je websitebezoekers.
Welke soorten cookies bestaan er zoal?
Ondertussen heb je al door dat het hier niet om het verschil tussen chocoladekoekjes en amandelkoekjes gaat. Toch bestaan er tussen deze ‘online cookies’ ook verschillen. In online marketing termen maken we een onderscheid tussen ‘third party cookies’ en ‘first party cookies’. Third party cookies, ook bekend als tracking cookies, verzamelen informatie voor een externe partij wanneer mensen je website bezoeken. De meest voor de hand liggende voorbeelden hiervan zijn kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Google. Deze kanalen verzamelen gegevens via hun eigen stukje code dat je gratis op jouw website kan plaatsen. First party cookies daarentegen zijn de gegevensfragmenten waarvan je zelf eigenaar bent (je kan bijvoorbeeld zelf zien hoeveel mensen iets in hun winkelmandje stopten). De gegevens die deze cookie verzamelt, worden enkel met jou gedeeld en niet met een andere, derde partij. Tenzij je daar zelf voor kiest natuurlijk.
Heb je nu al vragen of wil je graag dat we jouw specifieke case bekijken? Neem dan gerust contact met ons op.
Wat is de ‘cookieless future’?
De ‘cookieless future’ staat voor het einde van third party cookies. Dat zijn dus de tracking cookies waarbij een derde partij informatie van de bezoekers op jouw website verzamelt. Omwille van de strengere regelgeving zoals de GDPR die sinds 2018 in het leven werd geroepen moeten alle internetbrowsers hun cookies beperken. Voor bedrijven betekent dit dat het moeilijker zal worden om het gedrag van de bezoekers op hun website te volgen en te begrijpen.
Deze verandering is al enkele jaren bezig en is zeker niet nieuw. Internetbrowsers zoals Firefox en Safari houden al sinds 2021 geen third party cookies meer bij, vanaf 2024 zal ook Chrome hun voorbeeld volgen. Deze verandering zal tot nu toe de grootste impact met zich meebrengen aangezien deze browser een wereldwijd marktaandeel van 66,13% bezit.
Tijd voor actie: hoe toch nog third party data bijhouden?
Het verdwijnen van third party data kan wel degelijk een grote impact hebben op de online marketingstrategie van je kmo. Als derde partijen zoals bijvoorbeeld Facebook of Instagram geen data meer hebben over jouw websitebezoekers, kan je ze via deze kanalen ook niet meer retargeten. Dat is jammer, want mensen die jouw website al kennen hebben 60 tot 300% meer kans om uiteindelijk een gewenste actie op jouw website uit te voeren dan mensen die nog nooit van jou gehoord hebben. Als kmo is het dus belangrijk om de gegevens over je websitegebruikers dus nog steeds te kunnen blijven bijhouden en te delen met deze derde partijen.
Om ervoor te zorgen dat alle third party cookies die tot nu toe al verzameld zijn niet verloren gaan en je deze gegevens kan blijven gebruiken voor remarketing, schakelen we voor al onze klanten over van client-side tagging naar server-side tagging. Dit is vooral een technische verandering waarbij we voor jou een subdomein creëren naast je eigen websitedomein waardoor je de mogelijkheid krijgt om zelf gegevens te verzamelen en te delen met derde partijen. Al jouw data zit dan in eigen beheer doordat het wordt opgeslagen in je eigen proxy server en voldoet zo volledig aan de huidige wetgeving.

De voordelen van server-side tagging
Hoe dan ook zal de cookieless future een grote verandering met zich meebrengen. Online marketeers moeten in 2024 stoppen met het tracken van websitebezoekers via derde partijen en hun eigen data in handen hebben. Als we nog voor januari 2024 starten met het omzetten, verwerken en verzamelen van jouw first party data, zal er niets verloren gaan. Op die manier zorgen we ervoor dat de digitale marketing van onze klanten even efficiënt blijft en we dezelfde resultaten kunnen blijven boeken zonder te moeten verhogen in kost per klik. Er zijn ook nog heel wat andere voordelen zoals:
- Geoptimaliseerde metingen van je website.
- Meer inzicht in de resultaten van je online campagnes.
- Je website laadt sneller omdat er minder codes van derde partijen op je website staan.
- Je bent zelf eigenaar van je data en hoeft geen beroep te doen op een derde partij.
- Je dataverzameling is volledig in lijn met de huidige GDPR-wetgeving.
Hulp nodig bij de juiste balans?
Ben je benieuwd wat wij voor jouw kmo kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op en dan bespreken we bij een eerste kick-off cruciale vraagstukken zoals deze en bekijken wat jouw bedrijf zowel on- als offline kan doen om de impact van de cookieless future te verkleinen. Interesse? Contacteer ons.