Gen Z op de werkvloer

Het weerklinkt vaak in de media: “Gen Z wil niet werken” of “jongeren werken niet graag”. Een nieuwe generatie staat klaar op de arbeidsmarkt, maar bestaat blijkbaar uit niet-gemotiveerde werkkrachten als we de media mogen geloven. Zijn ze dan echt zo verschillend dan voorgaande generaties?

Reclamebureau Media-Architect Blog Gen Z

Gen wie?

Gen Z omvat de generatie van jongeren geboren tussen 1997 en 2012. Over afbakening verschillen de meningen, maar één ding is zeker. Deze generatie groeide op met computers, stond mee aan de start van sociale media en kan zich snel navigeren op het wereldwijde web. De continu (marketing) informatiestroom lijkt geen effect te hebben en ze herkennen marketing of spam als geen ander. 

De perfecte balans: het ultieme doel?

Gen Z weet wat ze wil, zoveel is duidelijk. Volgens onderzoek van Deloitte in 2022 staat flexibiliteit bovenaan het lijstje van motivatiefactoren in de zoektocht naar een job, hoger zelfs dan salaris. Natuurlijk blijft het loon een belangrijk aspect, maar de aanpasbaarheid van hun werk speelt bij deze generatie een belangrijkere rol. Denk niet enkel aan flexibele werkuren, de focus ligt ook op mentale en fysieke gezondheid. Ze bewaken graag hun grenzen op en naast het werk, iets waar ook vorige generaties mee bezig zijn.

Het lijkt wel alsof Gen Z’ers op zoek zijn naar iets onbereikbaar: een ideale combinatie van zelfontwikkeling, vrije tijd, een succesvolle carrière,… “Ik zocht naar een bedrijf dat aansloot bij mijn ambities, waarden en normen”, zegt Rúna. “Binnen dat geheel zit ook een ambitie om te groeien als werknemer én als persoon.” Bij Media-Architect merk ik dat we dezelfde koers varen. Een goede werkplek zorgt ervoor dat je net the extra mile gaat.” Magalie, online marketeer, beaamt: “Ik ben altijd van het principe geweest dat als je iets wil, je er hard voor moet werken. Niets komt vanzelf. Hier krijgen we als young professionals de kans om ons verder te ontwikkelen. We groeien niet enkel zelf, maar ook met het bedrijf. Er heerst een groot vertrouwen in ons”.

Gen Z, Millennial of Boomer?

Ook millennials werden enkele jaren geleden nog bestempeld als een generatie die ‘niet weet wat werken’ is en zogenaamd vaak kampt met ‘burn-outs’. Zo stapelen vooroordelen zich op voor elke generatie. Boomers zijn zogezegd de hardste werkers, maar zijn niet mee met de laatste technologieën. 

Is er dan zoveel verschil tussen de generaties? Neen. Elke starter, ongeacht het geboortejaar, heeft ondersteuning nodig en het ontbreekt hen vaak aan ervaring binnen het bedrijfsleven. Een gezonde mix van generaties draagt bij tot een evenwichtige werksfeer. Zo zorg je ervoor dat oudere generaties hun ervaring en kennis delen. Jongere generaties zoals Gen Z injecteren de werkvloer met creativiteit. 

Enkel generatie Zee op ons kantoor

Onze matrozen zijn van alle leeftijden, een gezonde mix van jong en oud. Zo blijven we op de hoogte van de laatste trends terwijl we ons baseren op ervaring en kennis van meer dan 40 lopende KMO-marketingprojecten.   

Ook op zoek naar een vernieuwende blik in je bedrijf of weet je niet hoe je Generatie Z bereikt? Contacteer ons gerust met je vragen of uitdagingen.

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder