Google Consent Mode V2: Wat is het en wat zijn de gevolgen?

Een recente ontwikkeling die jouw aandacht verdient als je adverteert via Google, is de introductie van Google Consent Mode V2. Een update die de manier waarop bedrijven adverteren op Google Ads ingrijpend zal veranderen.

Door de Digital Markets Act (DMA) die in maart 2024 van kracht gaat, worden in de EU strengere eisen gesteld aan digitale marketingplatformen zoals Google met betrekking tot privacy en gegevensverzameling. Als reactie op deze strengere wetgeving introduceert Google Consent Mode V2, een upgrade van de eerdere versie. In deze blog vertalen we deze verandering zodat ook jij goed voorbereid bent.

UPDATE MAART 2024

Begin deze maand werd Google Consent Mode v2 geïmplementeerd en de impact is al meteen te merken. Bij vele websites zien we een aanzienlijk verschil in de beschikbare online data. De update van Google maakt het moeilijker om bezoekers te volgen, waardoor er minder gegevens zijn voor analyses en het optimaliseren van online campagnes. Veel websites zien dan ook een vermindering in het aantal bezoekers sinds deze wijziging.

Toch brengt deze update ook enkele verbeteringen met zich mee.
– Betrouwbare gegevens: Data wordt niet langer vertroebeld door bezoekers die snel weer vertrekken van je website.
– Kwalitatievere bezoekers: Bezoekers die cookies accepteren kunnen beter gevolgd worden. Zij ondernemen ook meer waardevolle acties op de website, zoals een contactaanvraag of het kopen van een product.

Reclamebureau_Media-Architect_Blog_Cookieconsent

Google Consent Mode V2 als antwoord op verstrengde wetgeving

Google Consent Mode stelt websitegebruikers in staat om te kiezen welke cookies zij accepteren, waardoor ze meer controle hebben over hun privacy. Je herkent het als “de cookiebanner” op een website, maar het is veel meer dan dat. De tweede versie, Google Consent Mode V2, is een update van deze cookiebanner die twee nieuwe parameters introduceert: “ad_user_data” en “ad_personalization”. Deze parameters zijn van bijzonder belang voor bedrijven, omdat ze gericht zijn op het meten van conversies en het (re)targeten van gebruikers met advertenties vanuit Google.

Wat als je Google Consent Mode V2 negeert?

Het is onduidelijk of Google de gevolgen van het negeren van Consent mode V2 onmiddellijk implementeert voor alle websites. Toch is het belangrijk om de gevolgen niet te onderschatten. Indien je in maart 2024 Google Consent Mode V2 niet hebt geactiveerd, kan je namelijk bepaalde advertentiemogelijkheden niet langer gebruiken zoals retargeting van websitebezoekers, retargeting van nieuwsbrieflezers of potentiële klanten die interesses hebben die gelijkaardig zijn aan je huidige klanten. Op termijn zal Google dus je online Ads campagnes stoppen.

Cookieless future en toch cookies op je website. Hoe zit dat?

Enkele maanden geleden schreven we over het einde van third-party cookies en waarom je best overstapt naar server-side tracking ifv de cookieless future. Hierbij maak je gebruik van first-party data. Je hebt bijgevolg geen uitdrukkelijke toestemming van je websitebezoeker nodig want die data (nieuwsbriefinschrijvingen, contactformulieren, …) verzamel je zelf op je eigen server. Cookies, geen cookies, … Lekker verwarrend en dus verduidelijken we graag verder.

Google Consent mode V2 is een vereiste, ongeacht of je aan server-side tracking doet via je server of via je browser. Voor gepersonaliseerde advertenties en (re)targeting heb je namelijk wel expliciete toestemming van je gebruiker nodig via een cookiebanner. Zonder deze informatie door te geven, loop je de kans dat je Google Ads stoppen. Via een Google gecertificeerde plug-in en je eigen server bezorg je deze toestemming GDPR-proof aan Google en garandeer je de voortzetting van je online campagnes.

Wat kan je doen als KMO om je voor te bereiden?

Zo’n plotse verandering heeft heel wat impact als je adverteert via Google. Storm op zee dus! Laat je daarom bijstaan door Media-Architect. Onze online marketeers schreven niet enkel deze blog, voor verschillende klanten zorgden we al voor een Google gecertificeerde Consent Mode V2 plug-in. Geen idee hoe jouw KMO deze storm best trotseert? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder