13/05/2020
NRJ, Nostalgie en Radio 2 winnaars CIM april
Vorige maand maakte de CIM de nieuwste kijk- en luistercijfers bekend. Daaruit blijkt dat NRJ, Radio Nostalgie en Radio 2 het in de laatst gemeten periode enorm goed doen. Als het van de Vlaming afhangt, zal analoge radio nog wel even blijven bestaan. Goed nieuws dus voor je mediaplan!
Een beetje context: het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) meet elke drie maanden het bereik en succes van (o.a.) alle radiozenders in België. De resultaten waarvan hieronder sprake, slaan op de periode november 2019 tot begin maart 2020.
Belangrijkste conclusies
Jongerenzender NRJ en vaste waardes Radio Nostalgie en Radio 2 scoren hoge toppen. Bij die eerste is het aantal luisteraars in de doelgroep 25-34 verdubbeld. Nostalgie is dan weer recordbreker bij zijn kerngroep (35-54 jaar) en haalt daar 11,6% bereik. Radio 2 tot slot blijft de grootste radiofamilie, met niet minder dan 31% aandeel.
Een handig weetje voor je mediaplan: NRJ, Radio Nostalgie en Radio 2 zijn de enige zenders die regionaal kunnen ontkoppelen. Dat wil zeggen dat je voor die drie zenders specifieke provincies kan kiezen. De rest van de zenders kan je alleen maar nationaal inzetten.
Verder luisterde de Vlaming in die periode als volgt naar de radio:
Radio, deel van een geïntegreerde communicatieaanpak
Je boodschap doen landen bij jouw doelgroep is nog altijd waar marketing om draait. Radio helpt je daarbij:
- want het is een massamedium met een groot bereik (je bereikt er 8 op de 10 Vlamingen mee, gedurende gemiddeld 4u per dag);
- want het biedt een selectief aanbod: Vlaanderen kent slechts een beperkt aantal zenders, elk met hun specifieke identiteit;
- want Vlamingen zijn trouwe luisteraars en luisteren gemiddeld naar 1 à 2 zenders;
- want met radio activeer je mensen, ideaal om je actie of opendeurdag aan de man te brengen. Een van de voornaamste redenen trouwens waarom wij als communicatiebureau radio opnemen in het mediaplan van onze klanten;
- want in combinatie met andere mediakanalen, zoals vb. een buscampagne of een reeks billboards met dezelfde boodschap, blijft je merk/product dankzij die geïntegreerde aanpak beter hangen.
- want het is een kostenefficiënt medium: kost per contact of per 1000 contacten ligt relatief laag (zeker op regionaal niveau);
- want het is snel:
- De opzet van je radiospot gebeurt snel;
- Je bouwt snel een groot bereik op;
- Je publiek neemt de boodschap snel op door de vele contactpunten met radio (je kan meerdere keren impactvolle prikken uitdelen);
Zo maak je een knallende radiospot
Als uitsmijter geven we nog wat tips mee voor een vlot klinkende tekst:
- één boodschap of CTA (call to action) per spot;
- houd die boodschap prettig en positief;
- hanteer het KISS-principe: keep it simple, stupid;
- vermeld je website;
- gebruik indien mogelijk een jingle, zo’n earcatcher maakt je spot zoveel sterker
- inhoud: wie, wat en waar moet er al-tijd inzitten
Na 7 weken lockdown zijn de eerste stappen in de exitstrategie ondertussen gezet. Met radio kan je Vlaanderen laten weten hoe de heropening van jouw winkel eruit zal zien. Geen idee waar te beginnen? Wij schrijven met veel plezier een script uit en onderhandelen voor jou de radiotijd op de juiste zender(s). Laat ons hieronder weten wie je wil bereiken, wij gaan voor jou aan de slag!