09/12/2019
Onze leading man in vraag en antwoord
Dag van de ondernemer vandaag, alweer de 6de editie in België. Hoog tijd om eens stil te staan bij Nickolas Delanghe, de ondernemer achter het alles-onder-een-dak communicatiebureau Media-Architect. In 2015 startte Nickolas met zijn eigen bedrijf, omdat hij geloofde in de kracht van een strategisch plan voor de KMO door alle communicatiekanalen te bundelen.
Op amper 4 jaar tijd is de eenmanszaak uitgegroeid tot een KMO met 10 medewerkers, kwam Event Market erbij (het zusterbedrijf dat gespecialiseerd is in events) en vormde Media-Architect het oude Badhuis in Antwerpen om tot een hip bureau.
Nickolas, wat maakt volgens jou een goede ondernemer?
“Wat ik heel belangrijk vind, is om je met de juiste mensen te omringen, mensen met expertise. Daarom kiezen we er bij Media-Architect voor om eerst senior profielen aan te nemen, die tonnen ervaring hebben. Daarna komen de juniors erbij. Ook je buikgevoel volgen is niet te onderschatten. Theorie is leuk en geeft houvast maar soms is je guts je enige juiste gids.”
Naar welke ondernemer kijk je op en waarom?
“Paul Gheysens, de man achter o.a. de Ghelamco arena. Ik ken zijn achtergrond niet, maar zijn aanpak spreekt me enorm aan. Wanneer hij een meeting organiseert, komen beide partijen voorbereid aan en op die meeting worden ook knopen doorgehakt. Meeten om te meeten, dat is de grootste tijdverspilling voor een ondernemer.”
Als je terug kijkt naar het parcours dat je al hebt afgelegd, zijn er zaken die je zelf anders zou doen?
“Media-Architect is snel gegroeid. Pijlsnel. We merken nu dat onze vroegere werkwijze niet langer standhoudt. En verdere groei kan niet als je bepaalde zaken niet structureert. Dus zijn er een paar veranderingen nodig: processen vastleggen, een meer gestroomlijnde communicatie naar de klant, kortere lijnen intern… Die omschakeling vraagt wel een moment van bezinning: waar zijn we nu mee bezig en waar willen we naartoe. Alleen door even stil te staan, kunnen we terug verder.”
Is ondernemen vandaag makkelijker of moeilijker geworden?
“Allebei. Ben je een freelancer, dan kan je volgens mij makkelijk aan de slag bij een groot bedrijf of op zelfstandige basis. Wil je echter een stabiel bedrijf groot maken, dan bots je vandaag op een aantal serieuze drempels: sociale lasten, werknemers die mondiger zijn geworden, jobprofielen die vaker wisselen van werk, een argwanende consument en een overaanbod in onze sector.”
Is het voor een jonge ondernemer duidelijk waar je allemaal terecht kan voor informatie, financiële steun, etc?
“Nee, totaal niet. Ik heb weinig tot geen begeleiding gezien. Voor ondernemers die een stabiele zaak uit de grond willen stampen of een kleinere zaak willen uitbouwen is het zeker niet evident.”
Stel, je bent God de Vader van de sector en op deze Dag van de Ondernemer kan je veranderen wat je wil. Wat pak je als eerste aan?
“Allereerst zou ik het beeld van het kleinere communicatiebureau dat er vandaag bestaat, bijschaven. Er gaat altijd veel aandacht naar de reuzen van de sector, terwijl wij als kleiner bureau voor de ondernemerswereld wel een grote steun (kunnen) betekenen. We zijn vaak de rechterhand van onze klant. Meedenken, anticiperen, begeleiden, ontzorgen, … Nog te vaak worden we over het hoofd gezien bij vb. mediagroepen en dat is jammer want wij zetten de regionale markt wel op de kaart.
Een ander punt zijn de awards die er te winnen vallen in onze bedrijfstak. Die worden op nationaal niveau gespeeld en gaan meestal naar de Coca Cola’s van de sector. In onze ‘klasse’ worden er geen medailles uitgedeeld. Dat is soms frustrerend. De overheid zou een platform kunnen maken voor regionale reclamebureaus en onderscheidingen uitdelen. Zo creëren we visibiliteit en verdienen we respect bij belanghebbenden. Win-win voor iedereen.”
zzMeer weten over de aanpak van Media-Architect en wat die kan betekenen voor je KMO? Vul hieronder je boodschap in, we komen snel bij je terug.