Slim plannen: Waarom een contentplanning cruciaal is

Online aanwezigheid is een must voor bedrijven. Voor kleine bedrijven is dat vaak een niet te onderschatten opgave: interessante blogs schrijven en posten, op frequente basis social media posts uitwerken, bijkomende vragen van je community beantwoorden, … Dat houdt veel kmo’s echter niet tegen om hier tijd in te investeren. Recente cijfers van de FOD Economie tonen aan dat bijna 60% van de micro-ondernemingen (2 tot 9 werknemers) sociale media gebruikt om digitaal te communiceren. 4 van de 5 middelgrote bedrijven (50 tot 249 werknemers) maakt gebruik van sociale media en ⅔ daarvan gebruikt zelfs meer dan 1 socialemediakanaal.

Wil jij niet graag uit de boot vallen, maar vind je het moeilijk om frequent en consistent online content te plaatsen? Dan helpen wij je daar graag bij. In deze blog tonen we je graag waarom de zomerperiode (naast een beetje vakantie nemen) een geschikt moment is om je contentplanning voor het najaar op punt te zetten.

Rustige zomer? Werk aan je contentplanning

Het maken van een contentplanning is een belangrijke eerste stap in het professioneel onderhouden van je online communicatiekanalen. Door enkele maanden vooruit te werken, creëer je meer ademruimte wanneer het drukker is. Denk al eens na over jouw communicatie tijdens vaste, terugkerende campagneperiodes zoals de solden, Black Friday, opendeurdagen, … Een rustigere zomer is het ideale moment om hierrond je contentplanning uit te werken.

Uiteraard blijft een contentplanning flexibel en is het belangrijk een onderscheid te maken tussen toptopicals en evergreen content.  Toptopicals spelen in op actuele gebeurtenissen, trends of seizoensgebonden onderwerpen zoals een nieuwsartikel, Kerstmis of Black Friday. Evergreen content daarentegen is tijdloos en behoudt zijn waarde op lange termijn. Het is informatieve informatie die relevant blijft, ongeacht het seizoen of de actualiteit. Dat maakt het makkelijk in te plannen in je contentplanning.

Dromen over kerstbomen in de zomer? Dat kan!

Veel kmo’s zijn helemaal nog niet bezig met de feestdagen. Toch leert de ervaring ons dat je veel meer bereikt als je tijdig begint voor te bereiden aan jouw acties of promoties. En moeilijk gaat ook. Zo moesten we voor opname van een kerstvideo in september ooit tientallen tuincentra opbellen in de zoektocht naar een kerstboom. Een speld in een hooiberg maar de kerstboom had zijn glansrol in een sfeervolle eindejaarsvideo.

Het voordeel van vooruitwerken? Je bespaart jezelf een hele hoop werk in de drukste periodes. En de zomer biedt altijd dat tikkeltje meer sfeer. Fotoshoots bijvoorbeeld leveren vaak mooiere resultaten op wanneer de zon schijnt. De zomer is daar dus het perfecte moment voor. 

Wil je je toekomstige zelf nu al een handje toesteken? Begin dit jaar dan tijdig aan je goede voornemens en hou je nu bezig met het bestellen van relatiegeschenken, kaartjes voor eindejaarswensen en de organisatie van je kerstfeest op het werk. Zo geniet je binnenkort met een gerust hart van de feestdagen. Hulp nodig? Ons team helpt graag bij een creatieve brainstorm en de uitrol achteraf.

The sky is the limit: bereik je doelen

Je hoeft je contentplanning niet louter op te maken voor online gebruik. Droom je al een tijdje van een nieuwe toonzaal, wil je je parking onder handen nemen of je bedrijfswagens bestickeren? De zomer is vaak een ideaal (rust)moment om hier werk van te maken. Aan de hand van een handige retroplanning kan je alles makkelijk afhandelen tegen de deadline. 

Haal alles uit de kast en durf een keer in het diepe te springen. Sta je op een beurs in het najaar? Denk dan nu al na over je communicatiestrategie. Wie is je doelpubliek en wat wil je bij hen bereiken? Wat heb je er allemaal voor nodig om hen te overtuigen? Denk bijvoorbeeld aan banners, affiches, informatiebrochures, … Begin nu al met je plan van aanpak en bespaar jezelf een hoop stress wanneer het zover is. 

Hulp nodig? Contacteer ons!

Ben je helemaal overtuigd van een contentplanning, maar weet je niet waar te beginnen? Ga dan met ons in zee. Media-Architect zet jouw bedrijfsstrategie om naar een communicatiestrategie en maakt samen met jou een strategische contentplanning op. Hoe communiceer ik best welke boodschap via welke kanalen én op welk moment? We got you! Laat ons er alvast samen over nadenken tijdens een kennismaking.

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder