VAN ARTISANAAL NAAR DIGITAAL [CUSTOMER CASE]

Een atypische customer case, want we hebben zelf de klant gecontacteerd. Een eenvoudige mail met de vraag of ze samen met ons het potentieel dat wij zagen, wilden verwezenlijken. Drie keer raden wat het antwoord was.

 

WIE IS BAKKERIJ WOUTERS

Deze familiebakkerij uit Kalmthout gaat terug tot 1884, toen de oprichter een eerste zaak begon in Nieuwmoer. Over de jaren heen groeide het aantal filialen en breidde ook hun aanbod uit. Vandaag kan je terecht in 14 bakkerijen verspreid over de provincie Antwerpen en vind je naast het klassieke brood- en banketaanbod ook extra’s zoals charcuterie.

Bakkerij Wouters is een bedrijf van ambacht en handwerk. Elke nacht bereidt een team van 20+ medewerkers alles vers. Tegen de ochtend wordt alles verdeeld over de bakkerijen, op zondag bedelen ze hun filialen zelfs tot 3 keer toe.

De grootste afnemers bij Bakkerij Wouters bevinden zich echter in het B2B-segment. Ziekenhuizen, woonzorgcentra en grote havenbedrijven met een eigen keukendienst zijn vaste klant en zorgen voor grote afnames in één keer.

 

DE BRIEFING: Het recept voor een future proof bedrijf

De uitdaging bij Bakkerij Wouters was niet zozeer de productie of het gebrek aan klanten, wel de communicatie en het stroomlijnen van informatie. De bakkerij telt ondertussen veertien filialen, vaak leidt dat tot ‘iedereen doet maar wat’. De warme bakker had nood aan overkoepelende communicatie en een duidelijk visueel beleid. Om de aanpassingen ook ineens future proof te maken, werkten we een gloednieuwe website uit, inclusief online bestel module en een digitale spaarkaart. Een heuse digitale transformatie dus.

Zo’n ommezwaai tot een goed einde brengen gaat niet zonder een grondige begeleiding. Gedurende het ganse project waren we er dan ook bij:

  • We dachten mee over de beste klantervaring,
  • We hielpen met de integratie van het ERP-systeem en diens achterliggende koppeling,
  • We tekenden mee de website uit,
  • We deelden mockups en wireframes,
  • We installeerden een doorgedreven webshop – waar het uitgebreide aanbod van de bakkerij integraal terug te vinden is,
  • We bedachten de digitale spaarkaart, inclusief puntenspaarsysteem en geven die vorm,
  • We integreerden bovenstaand systeem in de website.

DE UITVOERING: De voordelen voor onze klant en de eindklant

Gebruiksgemak is het absolute voordeel, voor zowel onze klant als hun eindklant.

Met de online bestelmodule onderscheidt Bakkerij Wouters zich op vlak van klantvriendelijkheid. Voortaan kan je als klant je bestelling gewoon via de webshop plaatsen. Makkelijk, overzichtelijk en snel want… Skip the line, bestel gewoon online.

Ook de bedrijfsklanten profiteren: hun groot wekelijks order, dat vaak hetzelfde is, geven ze nu door met een simpele klik op de knop. Orders nakijken, bestelgeschiedenis raadplegen, … het zit er allemaal in.

Op de website kan de klant lezen over de historiek van het bedrijf, wat het nieuwe themagebak is en of er vacatures openstaan.

De digitale spaarkaart tot slot versterkt dan weer de klantenloyaliteit: via een persoonlijke barcode op een shopping coin spaar je 1 punt per euro. En wie spaart, die wordt beloond: van extra sandwiches tot een heuse taart, en alles daartussen. Leuke extra: de shopping coin kan je ook gebruiken voor de winkelkar in de supermarkt.

HET RESULTAAT: Dat communicatiebroodje is gebakken

Deze samenwerking was wat je nu echt allround noemt. Van nachtelijke video- en fotoproducties in het atelier (want dan wordt alles vers bereid) tot een echte Krokante Gazet die in de winkel ligt: elke uiting hebben we bedacht, gestroomlijnd en/of uitgevoerd. Een overzicht

  • Productfoto’s voor in de webshop
  • Beeldmateriaal voor op de website
  • Templates voor op social
  • De Krokante Gazet, inclusief displays om die in de bakkerijen tentoon te stellen
  • De look en feel van de nieuwe website begeleiden
  • Uitgebreide koppeling met ERP-systeem en ontwikkeling webshop opzetten
  • Copywriting voor alle on- en offline boodschappen
  • De digitale spaarkaart van idee tot creatie uitwerken

En het stopt niet hier. Nu de coronalucht begint op te klaren, kunnen we stilaan terug richting events beginnen denken. Wat en hoe houden we nog even binnenskamers; het komt hoe dan ook voor de bakker.

Benieuwd naar al dat werk? Check de realisatiepagina van Bakkerij Wouters

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder