Veranderingen in de online marketingwereld

Online marketingplatformen veranderen voortdurend van koers en ervaren marketeers moeten op de hoogte blijven van nieuwe veranderingen. Sommige aanpassingen kunnen we op voorhand anticiperen, zoals bijvoorbeeld de cookieless future. Andere online veranderingen zorgen er echter voor dat we snel moeten bijsturen. In deze blogpost sommen we een aantal belangrijke veranderingen in het digitale landschap op.

Advertentievrij surfen op Facebook of Instagram? Oppassen geblazen.

Je kreeg vast al een melding in je Instagram- of Facebookaccount. Sinds kort biedt Meta -het bedrijf achter beide sociale media platformen- een advertentievrij account aan tegen betaling. Voor 9,99 of 12,99 EUR* per maand krijg je geen gesponsorde advertenties meer te zien op je tijdlijn. Een gevolg van de strengere EU-wetgeving in verband met tracking en gepersonaliseerde advertenties. Sommige gebruikers juichen het echter toe, het verwijdert natuurlijk ook heel wat ruis op je sociale media. Meta neemt echter geen advertenties heel letterlijk. Wie zich abonneert, kan zelf niet langer adverteren. Alle lopende campagnes of toekomstige advertentiecampagnes waar je aan bent gelinkt worden per direct stopgezet bij het nemen van een advertentievrije account. Opletten geblazen dus!
*Dit zijn de prijzen op moment van publicatie van deze blog. 

Gedaan met Waze advertenties in 2024

Sinds 1 september 2023 kan je niet meer adverteren op Waze. Sinds het navigatiebedrijf werd overgenomen door mediamogul Google hebben er reeds veranderingen plaatsgevonden. Zo werden bijvoorbeeld de teams van Google Maps en Waze samengevoegd, al heeft de gebruiker daar tot op heden weinig van gemerkt. Maar wat nu met Waze-advertising? Het was namelijk een efficiënte manier om autobestuurders zeer gericht te targetten tijdens hun pendeltraject.  

Google biedt adverteerders een waardig alternatief binnen Google Ads, namelijk Performance Max. Deze campagnes zijn een combinatie van display-, video-, text- en shopping advertenties waarbij je maximaal inzet op conversie-gebaseerde doeleinden, zoals winkelbezoeken. Performance Max maakt gebruik van artificiële intelligentie om advertenties optimaal in te zetten. Door AI te combineren met ervaren online marketeers kan je heel gericht optimaliseren om het maximale uit je Search Engine Advertising (SEA) te halen. Ook graag lokaal adverteren, maar klinkt dit allemaal abstract? We zitten graag even samen om je te ondersteunen met je marketingvraag.

Keyword stuffing is nefast, gebruik zoekwoorden strategisch

Zoekwoorden spelen een belangrijke rol in Search Engine Optimization. Ze geven context over de inhoud van je webpagina voor zoekmachines. Door zoekwoorden te vermengen in je tekst zorg je ervoor dat zoekmachines jouw webpagina’s tonen bij relevante zoektermen van gebruikers. Te veel van iets is echter nooit goed. Keyword stuffing – het overdadig vullen van teksten met zoekwoorden- was voorheen een goede techniek om je pagina relevanter te maken en hoger te scoren bij zoekmachines. Dat is niet langer het geval! Door verbeteringen in hun algoritme scoren webpagina’s met relevante en unieke informatie steeds beter en worden pagina’s met een onnatuurlijk aantal zoekwoorden afgestraft. Wat moet je dan wel doen? Schrijf natuurlijk klinkende teksten zonder je zoekwoorden te tellen.

Nog meer AI bij Google Ads: Discovery wordt Demand Gen

Google Discovery krijgt een facelift in 2024, Demand Gen. Ondersteund door artificiële intelligentie biedt het adverteerders een innovatieve manier om te adverteren op sociale platformen met relevante, visuele en meeslepende advertenties. Inzetten op visuele advertenties met Demand Gen kan op YouTube, YouTube Shorts, Discover en Gmail. Binnen één campagne kan je nu dus ook verschillende formats toevoegen zoals korte video’s, carrousels of foto’s. Een meerwaarde dus voor je Search Engine Advertising en perfect om klanten kennis te laten maken met jouw product of dienst.

Te veel updates en te weinig tijd?

We begrijpen als geen ander dat up-to-date blijven met de laatste trends en aanpassingen op online marketingplatformen veel tijd in beslag neemt. Te veel golven in het marketinglandschap? Neem contact op met de ervaren matrozen van Media-Architect, we helpen je met plezier navigeren.

Meer weten, contacteer ons!

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder