22/09/2023
Waarom offline mediakanalen nog steeds relevant zijn
In een wereld die steeds meer digitaliseert, kan het verleidelijk zijn om volledig in te zetten op digitale marketing. Zeker sinds de coronapandemie zien we dat veel bedrijven aanzienlijk meer inzetten op online communicatie. Toch zijn er nog steeds unieke voordelen verbonden aan offline marketing, die je niet zomaar over het hoofd mag zien. In deze blog bekijken we waarom offline marketing nog steeds een waardevolle aanvulling is op je online marketingstrategie.

Het belang van offline marketing in een online tijdperk
Als we het hebben over offline media denken we bijna altijd automatisch aan printmedia. Affiches, tijdschriften, magazines, … Het zijn de meest gekende offline communicatiedragers. En met reden, want zelfs in deze digitale tijden zijn ze nog steeds relevant:
- Geloofwaardigheid: Printadvertenties dragen bij aan de geloofwaardigheid van je bedrijf. Onderzoek toont aan dat ze geassocieerd worden met een sterke reputatie en betrouwbaarheid.
- Minder afleiding: In tegenstelling tot de vluchtige online advertenties, biedt printmedia een minder afleidende omgeving voor je boodschap. De lezer zal namelijk letterlijk de tijd nemen om te gaan zitten en door je magazine of tijdschrift te bladeren.
- Positieve houding: Liefhebbers van offline documenten hebben een positievere houding ten opzichte van je advertenties. Veel mensen ervaren deze als minder opdringerig dan online advertenties.
- Diepere betrokkenheid: Mensen nemen de tijd om printmedia, zoals tijdschriften, grondig te lezen, wat resulteert in een diepere betrokkenheid bij je advertentie.
- Langdurige impact: In het digitale tijdperk vervaagt de aandacht snel. Printadvertenties blijven langer aanwezig en worden vaker herlezen.
De combinatie van online & offline: een krachtige strategie
Het is belangrijk om te begrijpen dat de kracht van marketing vaak schuilt in de synergie tussen offline en online kanalen. Gemiddeld zijn er 7 touchpoints nodig om iemand tot actie over te brengen en de combinatie van verschillende kanalen draagt hieraan bij.
Offline marketing omvat meer dan alleen printadvertenties in tijdschriften. Denk maar aan billboards, out-of-home advertenties zoals bijvoorbeeld bus- of tramreclame, radioreclame of eigen point-of-sale materiaal. Elke communicatiedrager heeft zijn eigen doel en lokale inzetbaarheid. Op onze webpagina rond mediaplanning lees je meer over de verschillende offline communicatiedragers en hun impact.
Hulp nodig bij de juiste balans?
Ben je zelf nog op zoek naar de juiste balans tussen on- of offline communicatie voor jouw bedrijf? Laat ons er samen eens over nadenken tijdens een 1-op-1-gesprek. Bij een eerste kick-off bespreken we deze cruciale vraagstukken en bekijken wat jouw bedrijf zowel on- als offline kan doen om de impact te vergroten. We vertalen de bedrijfsstrategie van jouw KMO naar een doeltreffende communicatiestrategie en rollen alles uit volgens het vooropgestelde communicatieplan. Interesse? Contacteer ons.