M-A vaart met groene zeilen

Duurzaamheid is een enorm breed begrip. Grote bedrijven investeren vaak in grote duurzaamheidsinitiatieven, maar wat is nu relevant voor een doorsnee kmo? De meest succesvolle ondernemers anno 2023 slagen erin om een rendabel product of dienst te verzoenen met het milieu en de daarbij horende duurzaamheidsdoelstellingen. Voor kmo’s is dat vaak een grote uitdaging in deze complexe wereld. Een duurzame groei bereik je als onderneming door de perfecte match tussen de pijlers people, planet & profit.

Als marketingbureau uit Antwerpen dragen wij graag ons steentje bij op volgende vlakken:

Sensibilisering

Wist je dat bedrijven met meer dan 250 werknemers en meer dan € 40 mln omzet per jaar vanaf 2025 verplicht zijn om een duurzaamheidsverslag op te stellen over het voorgaande jaar? Vanaf 2026 zal deze verplichting ook gelden voor andere grote bedrijven, beursgenoteerde kmo’s krijgen nog een jaar langer de tijd.

In lijn met onze eigen inzet voor duurzaamheid, waarbij we rekening houden met onder andere de klimaatdoelstellingen en wetgeving met betrekking tot duurzame ontwikkelingsdoelen, zijn we nu al bezig met de ontwikkeling van ons eigen duurzaamheidstraject.

We streven ernaar om niet alleen onze medewerkers bij dit traject te betrekken, maar ook onze klanten bewust te maken en voor te bereiden. Sommige van onze klanten zijn al verder gevorderd op dit gebied dan anderen. Daarom voorzien we in de bespreking van het marketing jaarplan van de klant telkens ruimte om hun duurzaamheidsverhaal in kaart te brengen.

Verduurzamen

Waar staat de kmo vandaag de dag? Welke groeimarge is er op vlak van energietransitie, duurzaam ondernemen en alle duurzaamheidsthema’s die relevant zijn? Dat zijn de vragen die we ons regelmatig moeten stellen. Hoewel ons communicatiebureau bijna altijd kleiner is dan de kmo’s van onze klanten, wil dat niet zeggen dat wij niets doen of niet kunnen bijdragen.

We spelen als bureau een belangrijke rol in de keuzes van onze klanten en bepalen mee hoe hun communicatiematerialen en bedrijfsevenementen eruitzien. Zo zijn we steeds kritischer op de keuze van leveranciers. We werken voor drukwerk (magazines, brochures, flyers, …) samen met een drukkerij die volledig CO₂-neutraal is en standaard drukt op gerecycleerd papier. Ook met ons zusterbedrijf Event Market(ing) kiezen we voor lokale leveranciers en cateraars met een vegetarisch aanbod. Want positieve impact start met het nemen van keuzes die een verschil maken.

Werken aan een duurzame communicatiestrategie

Media-Architect kan een meerwaarde betekenen door te werken aan een overkoepelende communicatiestrategie die rekening houdt met het duurzaamheidsverhaal van jouw KMO. Eerder dan te focussen op kleine projecten of initiatieven die op zichzelf staan, werken we aan een geïntegreerd en consistent verhaal.

Uitbouwen netwerk

Op dit moment bouwen we een netwerk uit van publieke instanties (Unizo, Vlaio, …) en bedrijven die de kmo’s kunnen helpen bij hun duurzaamheidstraject (bv. uitvoeren energieaudit). Op die manier kunnen we kleine en middelgrote ondernemingen beter ondersteunen bij hun duurzaamheidsimpact en hen helpen om hier effectief over te communiceren.

Fiets duurzaamheid

92% van onze werknemers komt te voet of met de fiets naar het werk

Groene Energie

100% groene energie op kantoor

Paperless Kantoor

Paperless werkomgeving

Vegan Collega

Vegan mindset

Duurzaamheid 19 graden

19 graden regel op kantoor

Voetafdruk

Onze carbon footprint4,66 ton CO2 per jaar of 0,42 ton per medewerker

Enkele duurzame cases

Wanneer je investeert in de uitrol van een duurzaamheidsplan voor je kmo is het belangrijk dat je het traject of de transitie ook laat zien aan klanten of prospecten. Hou je doelpubliek regelmatig op de hoogte van de vorderingen en uitdagingen en communiceer transparant.

Om je te inspireren tonen we hieronder interessante cases van klanten die succesvol ondernemen én tegelijkertijd de ecologische voetafdruk van hun kmo inperken.

Mintjens maakt maatwerk meubelen uit duurzaam hout

Duurzame maatkast bij Mintjens

Bij meubelen Mintjens is duurzaamheid geen holle belofte, maar een integraal onderdeel van hun identiteit. Hun inzet begint met de keuze van de materialen. Als Belgische meubelmakers opteren ze consequent voor duurzaam hout. Voor elk meubelstuk dat ze vervaardigen, planten ze een nieuwe boom in hun eigen bos.

Om de productie-efficiëntie te waarborgen en de CO2-uitstoot van het transport te verminderen, produceren deze vakmensen alle meubels in hun eigen atelier in Westmalle. Voor het ambachtswerk zelf gebruiken ze eveneens groene energie. Dankzij hun zonnepanelen en biomassacentrale slagen ze erin hun ecologische voetafdruk aanzienlijk te verminderen.

Best Carwash, de grootste ecologische carwash van België

Duurzame wasbeurt bij Best Carwash

Bij Best Carwash staat de ecologisch verantwoorde reiniging van je wagen centraal. Dankzij een ultramodern watersysteem recyclet deze carwash minstens 90% van al het gebruikte water via 12 putten van elk 20.000 liter. Hier wordt het water intensief gereinigd en klaargemaakt voor hergebruik. De overige 10% komt uit een regenput, goed voor 350.000 liter. Zo reduceren ze hun waterverbruik per wagen van 400 liter naar slechts 40 liter. Deze KMO kiest resoluut voor 100% biologisch afbreekbare zepen en alle machines worden aangedreven met groene stroom van eigen zonnepanelen. Op deze manier garanderen ze een schone auto en een schone planeet.

De weg naar meer biodiversiteit met Woodtex

Naar een duurzame toekomst met Woodtex

Houthandel Woodtex zoekt voortdurend naar succesvolle partnerschappen met leveranciers die zich inzetten voor natuurbehoud en gecertificeerd zijn door PEFC, een wereldleider in duurzaam bosbeheer. Op die manier kunnen ze hoogwaardige producten leveren en helpen ze bij het behoud van onze bossen voor de toekomst.

Daarbovenop dragen het merendeel van houtproducten uit het Woodtex gamma het FSC-label, wat inhoudt dat ze volledig afkomstig zijn uit FSC-gecertificeerde bossen (internationaal keurmerk). Tijdens de Week van het Bos (begin oktober) schenkt Woodtex daarovenop elk jaar tot €2 aan Natuurpunt bij aankoop van elk deelnemend product.

Tijd om jouw kmo te verduurzamen?

Jouw KMO verduurzamen?

Benieuwd wat wij voor jouw kmo kunnen betekenen op vlak van duurzaamheid en communicatie? Neem dan zeker contact met ons op en dan bekijken we de mogelijkheden.

Contacteer ons en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om duurzaam te communiceren

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder

Enkele interessante links:

Logo Vlaio
Logo Unizo
MA op duurzame inspiratiereis naar Berlijn met Unizo